ISPS och säkerhet i hamnen
Foto: Ika Weinz
Det här behöver du veta innan ditt besök
I Sverige går cirka 90 procent av den internationella handeln via sjövägen någon gång i transportkedjan.Det innebär att våra svenska hamnar inte enbart är logistiska nav, utan även en kritisk del av Sveriges samhällsviktiga infrastruktur, och en viktig länk i landets försörjningskedjor.
Ett angrepp mot en hamn som påverkar dess förmåga att importera och exportera gods, kan därför få långtgående ekonomiska konsekvenser både lokalt, nationellt och internationellt.
Hamnar utgör en av samhällets mest strategiska noder och deras betydelse gör dem samtidigt särskilt utsatta för olika typer av hot. Säkerhetsarbetet i svenska hamnar syftar därför till att möta en rad risker som kan få både nationella och internationella konsekvenser.
Hotbilden
Hotnivån mot svenska hamnar betraktas för närvarande som måttligt till förhöjd, särskilt med tanke på den ökade komplexiteten i den nationella och internationella säkerhetsmiljön. Enligt Nationell risk- och sårbarhetsbedömning (NRSB) 2025 från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), visar analysen att Sverige måste rusta för ett brett spektrum av hot — från fredstida allvarliga incidenter till väpnade angrepp.
Hamnar och fartyg är symboliska mål för angrepp, och en attack skulle kunna få omfattande följder för både människor och samhällsfunktioner. Svenska hamnar används ibland som transitpunkter för illegala varor som narkotika och vapen. Tullverket och Kustbevakningen har under de senaste åren stoppat flera stora narkotikapartier runt om i Sverige, vilket visar på både problemets omfattning och vikten av ett effektivt kontrollsystem.
Även mer vardaglig brottslighet utgör en risk. Gods med högt värde lockar kriminella nätverk, och stöld eller intrång i hamnområden kan leda till stora ekonomiska förluster.
Hotet om avbrott i försörjningen är den aspekt som vi anser som mest kritisk. Eftersom cirka 90 procent av Sveriges utrikeshandel går via sjöfarten skulle en sådan störning snabbt få genomslag i hela samhället.
Säkerhet i hamnen
Det här gäller när du besöker vårt hamnområde
Tillträde till verksamhetsområdet ska godkännas av Piteå Hamn. Vilken typ av access du får till området beror på ett flertal faktorer, som:
- Ditt ärende i hamnen, samt uppdragsgivare
- Hur länge du behöver vistas i hamnen
Att hamnen är ett ISPS-skyddat områden innebär bland annat att stora delar av området är kameraövervakat. Vi genomför även slumpmässiga kontroller vid inpassering vilket innebär att du är skyldig att uppvisa giltig legitimation, samt låta ditt fordon eller last genomsökas innan du får tillträde.
Alla som har ärende till inom ISPS-omådet ska ansöka om tillträde i förväg via vårt formulär på hemsidan.
För den som inte har giltig orsak att vistas i hamnen, kommer inpassering att nekas.
Säkerhetsinstruktioner
Att vistas i en hamnmiljö innebär ofta en mer riskfylld omgivning med tung trafik, stora maskiner och höga säkerhetskrav. För att undvika olyckor och skapa en trygg hamn för både besökande och arbetare är det av största vikt att du är uppmärksam på din omgivning.
För att vistas i hamnområdet, ska du förhålla dig till vår operatörs instruktioner avseende personlig skyddsutrustning. Det är exempelvis inte tillåtet att visas på kajområdet utan varselväst, hjälm och skyddsskor.
Trafiksäkerhet
Inom hamnområdet råder hastighetsgräns där maxhastighet får uppnå till 30km/h.
Det är inte tillåtet att köra på annan väg/plats än angivet. Alla förare ska vara nyktra och drogfria. Vid begäran ska föraren kunna uppvisa giltigt ID, samt på begäran av hamnskyddskontrollant, låta sitt fordon och last genomsökas.
Att neka genomsökning av fordon och last innebär per automatik ett nekat inträde till hamnområdet. Oavsett om du arbetar på hamnen eller inte.
Foto
Port of Piteå är ett skyddsområde enligt lagen om sjöfartsskydd. Fotografering och filmning är därför förbjudet utan uttryckligt tillstånd.
Alla som vill fotografera eller filma i eller i närheten av våra infrastrukturområden måste först ansöka om tillstånd via hemsidan. Observera att tillstånd alltid gäller endast för det specifika tillfälle som ansökan avser. Vi beviljar inte generella eller långvariga tillstånd.
För fotografering med drönare krävs särskilt tillstånd och dialog med Piteå Hamn.
Port Facility Security Officer (PFSO)
Piteå Hamn har en ordinarie och en ställföreträdande Port Facility Security Officer (PFSO) som leder och samordnar säkerhetsarbetet i hamnen. Uppdraget handlar om att planera, dokumentera och följa upp skyddsåtgärder som förebygger hot och säkerställer att verksamheten följer gällande krav.
PFSO arbetar med att uppdatera hamnskyddsutredning och skyddsplan, göra årliga revisioner och riskbedömningar samt samordna övningar inom skydd och säkerhet. Rollen innebär också att kontrollera att rutiner följs, utbilda personal och rapportera händelser till myndigheter. PFSO ansvarar dessutom för att hamnens skalskydd, kamerabevakning och passersystem fungerar som de ska.
Kontaktpersoner
Frida Colliander
Verksamhetssamordnare/PFSO
frida.colliander@piteaport.se
Alf Renberg
Driftledare / STF PFSO
alf.renberg@piteaport.se