Nu digitaliseras fartygsanlöpen till Piteå Hamn och Luleå Hamn
Mikael Lindgren och Karin Lindholm.
Samarbetet med Piteå Hamn och Luleå Hamn blir nu ännu smidigare. I juni öppnar de båda hamnarna Port – plattformen som digitaliserar fartygens anlöp. Lanseringen innebär effektivare trafikflöden och minskad miljöpåverkan i de växande hamnarna.
Varje fartygsanlöp till hamnarna involverar i dag en mängd aktörer som utbyter stora mängder information från ankomst till avgång. Hamnledningssystemet ger kunder, fartygsagenter och andra samarbetspartners tillgång till samma information om anlöp och beställning av olika tjänster – i realtid. Att bättre kunna planera trafikflödet till och från hamnarna minskar flaskhalsar och leder till en mer miljövänlig logistikkedja.
– Vi jobbar mot just-in-time, där fartygen planerar sin ankomst och anpassar farten för att minska väntetider och bränsleförbrukning. Det här är ett viktigt steg mot ett grönare förhållningssätt inom sjöfarten, som samtidigt förbättrar servicen och säkerheten, säger Karin Lindholm, verksamhetsarkitekt på Luleå Hamn.
En milstolpe för digitaliseringen av de svenska hamnarna
I dag uppdateras trafikinformation och beställningar på olika ställen. Genom hamnledningssystemet får användare tillgång till all information om fartygsanlöp, inklusive planerade tider samt lots- och bogserbåtsbeställningar. Plattformen möjliggör även digital beställning av hamntjänster som förtöjning och färskvatten, med automatiska bekräftelser och vidarebefordran till rätt aktör. Mikael Lindgren, IT-strateg i Piteå Hamn, arbetar med att implementera systemet och säger att det här innebär att den digitala utvecklingen i hamnarna stärks.
– Port gör det enklare att planera, samverka och agera – oavsett var i transportkedjan man befinner sig. Det förbättrar både vår interna administration, uppföljningen och kundernas upplevelse, säger han.
Både Luleå Hamn och Piteå Hamn kommer inom de närmaste åren växa och hantera ökande fartygstrafik. Inom sjöfarten är graden av digitalisering i dag förhållandevis låg, vilket gör att detta är en milstolpe för digitaliseringen av de svenska hamnarna.
– Införandet av hamnledningssystemet är startskottet för att ta oss in i framtiden. Det är ett konkret exempel på hur vi tillsammans kan förbättra vår verksamhet och samtidigt förenkla för alla som samarbetar med oss, säger Mikael Lindgren och Karin Lindholm.
Fakta om satsningen på digitala anlöp
Införandet av det digitala hamnledningssystemet Port innebär att manuella rutiner byts till digitala. Oavsett om du anlöper Luleå eller Piteå Hamn får du tillgång till samma gränssnitt och funktioner. Satsningen i Piteå Hamn och Luleå Hamn är en del av Vinnovaprogrammet Systemdemonstrator Smarta Anlöp där sjöfartsbranschens aktörer arbetar för att skapa effektivare hamnanlöp genom digitalisering.
Läs mer om samarbetet med Luleå Hamn
Kontakt
Karin Lindholm, verksamhetsarkitekt, Luleå Hamn, 076-535 50 13
Mikael Lindgren, IT-strateg, Piteå Hamn, 070-556 53 07
Ett exempel på hur systemet Port ser ut för den inloggade.
I samband med att det nya systemet Port tas i bruk har introduktion och utbildning hållits för agenter från olika rederier på Piteå Hamns kontor på Farleden 54.