Piteå Hamn deltar i satsning för effektivare fartygsanlöp
Oförutsägbara fartygsanlöp skapar svårigheter för både hamnar, industri och miljö. Genom bättre informationsdelning och planerade ankomsttider vill projektet Systemdemonstrator Smarta Anlöp skapa ett mer effektivt och hållbart system för sjöfarten i Sverige. Bland de deltagande hamnarna finns Piteå Hamn, som bidrar till utvecklingsarbetet.
Piteå Hamn tillsammans med Luleå Hamn har under året lanserat Port, plattformen som digitaliserar fartygens anlöp med följande beställning av tjänster i hamnen. Piteå Hamn deltar också i Vinnovaprogrammet Systemdemonstrator Smarta Anlöp, där sjöfartsbranschens aktörer arbetar för att skapa effektivare hamnanlöp genom digitalisering.
Det kan råda osäkerhet kring när ett fartyg kommer att anlända till en hamn, vilket kan försvåra planeringen för olika aktörer. Idag kör många fartyg i högre hastighet än nödvändigt för att snabbt nå ankringsområden, där de sedan väntar på att få lasta eller lossa.
En hållbar förändring
Projektet Systemdemonstrator Smarta Anlöp tar ett helhetsgrepp på anlöpet för att uppnå en hållbar förändring. Informationsdelning är ett verktyg för att underlätta aktörernas planering. Smarta anlöp med förplanerade time slots gör att fartygen sänker farten och undviker onödig ankring utanför hamnar, vilket är en bra lösning för både miljö och ekonomi.
Lösningarna måste stödjas av förändrade beteenden, kultur och värderingar hos många aktörer när det gäller informationsdelning. Hindrande regler, kontrakt och affärsmodeller behöver ses över, och incitament till att arbeta på nya sätt måste införas.
Utvecklar informationsdelningen
I projektet utreder Göteborgs universitet regelverk och ekonomiska incitament och kommer, med stort stöd från hamnarna, att identifiera och föreslå förändringar. Hamnarna i Gävle, Luleå och Piteå utvecklar informationsdelningen för förbättrad anlöpskoordinering, bland annat genom time slots.
Mer fakta: Systemdemonstrator Smarta Anlöp
- Tidsperiod: 2025–2026
- Budget: Knappt 13 miljoner kronor
- Finansiär: Delfinansierat av Vinnova
- Aktörer: Sjöfartsverket – central part i informationsdelningen för alla svenska hamnar och Norrbottens Handelskammares logistikråd – bevakar industrins intressen och driver på förbättringsarbetet

