Foto: Shutterstock

Vi söker: Affärscontroller

Vi söker: Affärscontroller

Har du bakgrund inom ekonomi och söker utvecklingsmöjligheter i en unik bransch?
Vi söker nu efter dig som vill vara med på Piteå Hamns utvecklingsresa och bidra till Norrbottens gröna omställning! Sista ansökningsdatum: 30 juli.

Om Piteå Hamn AB 
Piteå Hamn bedriver hamnverksamhet inom Haraholmens industriområde strax utanför Piteå. Vi är en liten organisation som samarbetar nära med varandra och våra samarbetspartners, exempelvis hamnoperatören Shorelink

Vårt uppdrag är att förvalta och utveckla hamnens infrastruktur och tillsammans med hamnoperatör, kunder och andra partners utveckla kostnadseffektiva logistiklösningar på sjö, järnväg och väg till nytta för det regionala näringslivet. Piteå Hamn har som målsättning att vara fossilfria år 2030.

Bolaget ägs till 100% av Piteå kommun och ingår i koncernen Piteå kommunföretag AB.

Vad ingår i arbetet
Som affärscontroller på Piteå Hamn har du det övergripande ansvaret för bolagets kvalificerade ekonomiska aktiviteter såsom exempelvis bokslut och budget samt ekonomisk uppföljning av olika slag. Du är en viktig kugge i bolagets rapportering till styrelse och ägare. Du ingår i koncernens controllernätverk och arbetar i samarbete med koncernkontroller.

Förenat med Piteå Hamns uppdrag och erbjudande är du en viktig del i upprättande och uppföljning av våra affärsavtal där du även över tid följer och lämnar input till en långsiktigt hållbar prissättning av hamnens tjänster. Du driver och utvecklar vår hållbarhetsredovisning enligt CSRD.

Rollen som affärscontroller är ny hos oss på Piteå Hamn, där du får möjlighet att forma tjänsten tillsammans vår verksamhet.

Vem är du?
Vi tror att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och är en person som gillar att arbeta brett och använda din kompetens inom flera olika områden.

I din roll uppskattar du samarbete med andra och stöttar dina kollegor i ekonomiska frågor likväl som du gärna samarbetar med våra kunder för att utveckla Piteå Hamns affärer.

Då vi befinner oss i en implementationsfas vad gäller nytt verksamhetssystem ser vi gärna att du brinner för att förenkla administrativa processer inom ramen för uppdraget.

Du motiveras av att hantera komplexa frågor i en unik bransch.

”Att jobba i hamnar innebär att du befinner dig i hjärtat av internationell handel och transport. Det ger dig ett globalt perspektiv och möjlighet att arbeta med företag och kollegor från hela världen.”

– Clas Johansson, Säkerhets och driftschef Piteå Hamn

Vi tror att du med din gedigna erfarenhet inom ekonomi är redo att ta dig an nya spännande frågor kopplat till din expertis och är du är nyfiken på att lära dig mer om verksamheten bakom siffrorna.

Därför ska du arbeta hos oss 
Piteå Hamn erbjuder en kreativ och inkluderande arbetsplats. Vi är en liten organisation med korta beslutsvägar som strävar efter att vara lyhörda mot alla våra medarbetare.  Bolaget arbetar nära olika samarbetspartners, exempelvis vår hamnoperatör, andra hamnar, kunder och närliggande företag. Vi erbjuder olika aktiviteter inom friskvård för att uppmuntra till ett ökat fokus på hälsa och rörelse. Vi är måna om att utveckla en trivsam och säker arbetsplats med arbetsmiljön i fokus. Våra värdeord, Stolthet, Jämställdhet och Utveckling leder oss i vårt dagliga arbete där du är en viktig del av vårt team.

Hos oss får du ett varierande och utvecklande arbete med havet som närmsta granne!

I rollen som affärscontroller ser vi att du har:  

  • En högskoleutbildning inom ekonomi som grund.
  • En betydande del av arbetet innefattar uppgifter som kräver förvärvad kunskap inom redovisning och ekonomistyrning.
  • Du kommunicerar på svenska och engelska obehindrat i både tal och skrift.
  • Körkort: B-Körkort

Det är meriterande om du har:

  • Yrkeserfarenhet inom affärsjuridik och upphandling.
  • Förvärvad kunskap som omfattar marknad, affärsfrågor/utveckling, avtalshantering.
  • Arbetat inom Transport/industri/logistik.

Ansökan
Vi värnar om en jämställd rekryteringsprocess där dina kompetenser ligger till grund för vårt urval. Vi handlägger alltid din ansökan diskret och kontaktar referenser i slutskedet av rekryteringsprocessen.

Sista ansökningsdag är 30/7, urval och intervjuer kan komma att ske löpande och tjänsten kan därför tillsättas innan sista ansökningsdag. Se därför till att skicka in din ansökan så snart du kan.

Anställningsform: Tillsvidare (vi tillämpar 6 månaders provanställning).
Arbetstid: Heltid
Lönevillkor: Enligt överenskommelse
Tillträde: Enligt överenskommelse

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-Specialist Frida Colliander på frida.colliander@byhart.se eller Sandra Senbom, HR-specialist, På sandra.senbom@byhart.se Telefonnummer: 010-750 05 66

Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

Ansökan sker via HR-byrån ByHart – Ansök här

Foto: Anders Westergren